بیوگرافی رپرها


- نام و نام خانوادگی : سروش لشکری
- تاریخ تولد : 17 اردیبهشت 1364
- تاریخ شروع به خواندن : 1379

سروش لشکری ، ملقب به هیچکس کار خواندن رپ را از حدود 7 یا 8 سال پیش شروع کرد.
او بیشتر از 40 آهنگ رو خوانده و در حال حاضر 1 آلبوم ( که اولین آلبوم رپ فارسی میشه ) به نام جنگل آسفالت رو آماده کرده که سبک و نوع جدیدی به رپ فارسی داد و باعث پایداری ، رپ فارسی در بین ایرانیان و محبوب شدن این سبک در بین جوانان شد.

همیشه سعی کرده کاری نو برای شنوندگان و طرفداران خود ارائه دهد. در حالی که هیچ وقت پشتوانه مالی نداشته است. به نظر او این بزرگترین مشکل خوانندگان زیرزمینی است.با این حال او هیچ وقت رپ کردن را کنار نگذاشته و همیشه دنبال پیشرفت بوده است.وقتی از هیچکس پرسیدیم چرا برای آلبوم خود اسم جنگل آسفالت را انتخاب کرده به ما جواب داد : شهر ما را به عنوان یک جنگل آسفالت میبیند و آلبوم جنگل آسفالت هم یک نمونه از چهره ی شهر من در باب شعر است. هیچکس علاقه ی خاصی به بکار بردن ساز های ایرانی در آهنگ های خود است و معتقد است که ما چون در ایران هستیم باید اثرات خود را مطابق با فرهنگ ایرانی جمع کنیم.
در این میان مهدیار آقاجانی آهنگساز هیچکس نقش بسزایی دارد که با نواختن ساز های مختلف درون آهنگ هیچکس زیبایی دو چندان به کار میدهد.
هیچکس بجز کارهای خودش به فکر دیگران هم هست !
بوجود آورنده ی تشکل صامت که یکی از قوی ترین تشکل های هیپ - هیپ فارسی هستش ، هیچکس میباشد که در این تشکل به خوانندگان دیگر هم کمک میکند و وظیفه ی سنگینی بدوش میکشد تا بهترین کارها را به شنوندگان معرفی کند.

تشکل صامت از آغاز سال 85 شروع بکار کرد و تا بحال ، اعضایی مانند پیشرو ، قاف ، ساتراپ ، نماینده ، روزبه قائم ، بیداد ، اشراق ، 7خط ، اژدر ، اوج ، قدر و .. را به عنوان اعضای اصلی معرفی کرده.
سروش هیچکس به آینده ی رپ فارسی خوشبین است و میگوید با کمک هم میتونیم سعی کنیم که رپ فارسی جهانی بشه و بتونه شهرت خاصی داشته باشه. 

معرفی گروه صا مت

 

حدود 8 سال پیش که تازه چند تا رپر ایرانی رپ کردنو شروع کرده بودند چند تا رپر کاراشون شاخ بود. از جمله ی اونا هیچکس و زدبازی بودند . این 2 تا یه گروه به نام 021 تشکیل دادند و یه ترک شاخ هم که همه اون رو گوش کردن به اسم واسه هر ایرانی دادن بیرون . بعد یه مدت که زدبازی به لندن رفت ، هیچکس با رضا تری پاک ( پیشروی الآن ) ، داداشش علی کینگ ، تهی ، تتلو ابلیس آشنا شد . اونا دوباره 021 رو به اوج قدرت رسوندند . ولی از اونجایی که رضا پیشرو با بکس زدبازی مادر کشتگی داشت هیچکس هم مجبور به قطع رابطه با سامان و زد بازی شد . در این وسطا فلاکت هم که از رپر های قدیمی بود برای مدت کوتاهی به 021 اومد ولی تو این مدت کوتاه چند تا ترک داد که شاخ ترین اونا هم باغ وحش بود که با تتلو ، تهی ، پیشرو و اردلان طعمه خوند یه دیس ترک هم با پیشرو و دیاکو گنگ من خوند که انصافا شاخ ترین دیس رپ فارسیه ( اثر منفی – دیس زدبازی ) بعدش هم از 021 اومد بیرون اساتید رکوردز رو ساخت . ولی دلیل بیرون اومدن فلاکت از 021 دعوا نبود و هنوزم که هنوزه با هیچکس و بقیه رفیقه . حدود 3 سال پیش هم بابک تیغه که یه پسر باهوش و با استعداد بود ( به گفته ی خودش امید اول المپیاد ریاضی بود ) به 021 اومد . اولین ترکش هم در 021 گربه صفت بود که با تتلو و پیشرو به دستور هیچکس خوند . اون ترک گرفت . تیغه 1سال و نیم در 021 اوج گرفت . اما بدلیل دعواهایی که اون موقع بین بکس 021 بود ( خود بابک می گه که ما هر هفته آشتی کنون داشتیم . ) و تیغه هم که از همه کوچکتر بود و بین اونا اون موقع قل می خورد ، از 021 جدا شد و بخاطر اون رخداد ها آهنگ بشقاب که دیس هیچکس بود رو با تتلو و تهی خوند . ( بازم به گفته ی خود تیغه می نویسم دیس نبود بشقاب بود ! ) جالب این بود که هیچکس قبل از پخش آهنگ در حضور بابک و امیر آهنگو گوش داده بود !؟ حدود 2 سال پیش بود که وقتی کار بچه ها به اوج خودش رسیده بود ، هیچکس تصمیم گرفت که با پیشرو تشکلات صامت رو تشکیل بده . ( از اینجا به بعد رو مطمئن نیستم ولی 90 درصد درسته چون منبعم موثقه یکی از رفیقای نرگاله که اون موقع عضو اقیانوس بود که درباره ی اقیانوس جلوتر توضیح می دم . ) برای تشکیل صامت هیچکس و پیشرو باید آدمای جدیدی رو هم به تشکلاتشون می آوردن ( از جمله ی اونا می شه به علی قاف اشاره کرد ) برای همین هم تو سایت ها ونت گفتند کی میخوان تست بگیرن . خیلی ها برای تست اومدن که اکثرشون هم رد شدن . ولی قضیه ی اصلی اختلاف تتلو با هیچکس و پیشرو از اینجا شروع شد :
سر این قضیه ی تست ، هیچکس به تتلو زنگ زد و گفت که تتلو هم باید بیاد و مثل بقیه تست بده ! این واسه امیر خیلی سنگین بود که بخواد پیش هیچکس بره و تست بده . کسی که قبلا التماسش می کردن که بیا با ما بخون حالا می گن بیا تست بده . سر همین قضیه یه مدت امیر به استودیو نرفت و بعد خبرش اومد که تتلو یه گروه تا سیس کرده که اسمش اقیانوس هست و اعضاش هم خودش ، سینا نرگال و اردلان طعمه بودند . بعد اونا هم گفتن کن و برو همین امشب . من جدی نگرفتم . فردا صبحش از خواب که پا شدم چند دقیقه بعد دیدم که پلیس اومده دم در .
بعد از اینکه پیشرو و فلاکت رو گرفتن ، هیچکس و روزبه قائم هم خودشون رو معرفی کردن . ( به گفته ی سروش و علی قاف )
از اون طرف تتلو هم که قصد خراب کردن هیچکس و پیشرو رو داشت ، بعد از فرارش به دوبی ( به گفته ی خودش اون قرار بود چند ماه دیگه بره که با این قضایا زود رفت . بی خداحافظی هم رفت و برای همین هم یه آهنگ به اسم خداحافظ خوند و حتی توش رپ هم خوند و از رفیقاش خداحافظی کرد ) در مصاحبه با بی بی سی به زیگعلی گفت : بچه ها رو بخاطر مواد گرفتن . سر همین مسئله دشمنی اونا با هم بیشتر و بیشتر شد تا به الآن رسید .
الان هم صامت پیشرفته ترین استودیو ی ایرانه که مجهز به جدید ترین فن آوری های روز دنیا هم هست . از اون طرفم تهی تتلو گروه تی اند تی رو تشکیل دادن .
حالا هم می خوام اعضای فعلی صامت رو براتون بنویسم که اینا از منابعی موثق گرفتم و صد در صد درسته :
هیچکس – پیشرو – قاف – مهدیار- ساتراپ ( منظورم علی ساتراپ نیست ، ساتراپ خالیه . اینا دو نفرن که البته الآن علی ساتراپ از صامت اخراج شده " به گفته ی خود رضا " ) – علی اوج ( کینگ سابق داداش رضا ) – فریناز – مهدی صفر تایم – اشراق – پلاس – فرزان زخمی – 7 خط – نماینده – اجدر – بهزاد فاشیست – روزبه قائم – حمید پناهی – شایان – متضاد – دیاکو-که تست می گیرن . بعد تتلو زنگ زد به هیچکس و گفت که ما اقیانوس رو تشکیل دادیم اگه دوست داری بیای باید بیای ازت تست بگیرم ! بعد هیچکس هم سریعا آدم فرستاد دم استودیو که تتلو رو بزنند . خلاصه این بود قضیه جدایی تتلو از 021 . حالا ادامه ی داستان رو بخونید :
بعد به دلیل اینکه فلاکت و دیاکو رو بخاطر آهنگ من خنگ شدم گرفتند . خود فلاکت تو مصاحبش گفت که من این آهنگو اشتباهی خوندم . وقتی هم که به کلانتری منو بردند من یه لیست دیدم که اسم همه ی رپرا با شماره و آدرسشون بود . از جمله تتلو ، پیشرو ، هیچکس .
چند روز بعد فلاکت ، پیشرو رو هم ریختند و دستگیر کردند . خود رضا میگه که شب قبلش سروش بهم زنگ زد و گفت که فلاکت رو گرفتن . تو هم فرار کن

اینهم بیوگرافی دو رپر کورد آهنگهاشون باهاله تو وبلایگ هم هستش 

{راپ2 و ئه رتیش } دورپیری کوردن که به سیدی ئیستا خویان به جه ماوری خو یان ناساند له سالی 2003 دستیان به کاری راپ کردییه سه ره رای  ئه و هه مو ئاسته نگی که خه لکی کوردستان سباره ت به ره پ هه ییانه  توانیانه کاره کی جوان به پیشکه ش به جما وه ری خویان بکه ن  و هه روه ها توانیانه جه ماوه ره کی زور بو خویان را بکیشن سه باره ت به سیدی پیک هاتییه له 13 تراک به زمانی کو ردی و فارسی له ئاینده دا زمانی ئینگیسیش زییاد ده که ناوی گروچه که ین 013ه هه رچه نده له سیدی باسییان نه کراوه له 013

کاره کان هه مو یان هی راپ2ه ته نیا به شه ک له گورانیه کانییا بلاوییان کراو زور پیان خوشه یارمه تی راپیره کا بده ن ه 

  

 واقعا شاهین نجفی دل منه  

 

 

         

   بیوگرافی شاهین نجفی سلطان رپ

 

 

شاهین نجفی (۱۳۵۹-) ترانه*سرا، نوازنده گیتار و خوانندهٔ ایرانی مقیم آلمان

شاهین زاده سال ۱۳۵۹ در بندر انزلی است و در گیلان زندگی می*کرده است. او دانشجوی رشتهٔ جامعه شناسی بوده که به دلیل ابراز عقیده موفق به پایان تحصیلاتش نشده* است[نیازمند مدرک معتبر و بی* طرف] و به قول خودش «جامعه شناسی را در جامعه فرا گرفته، نه در دانشگاه». او از نوجوانی به سرودن شعر و ترانه روی آورد و ساز گیتار را در سبک*های کلاسیک و فلامنکو آموخت. او آواز خواندن را، ابتدا در سبک*های راک و اسپانیولی در ایران به صورت زیرزمینی آغاز کرد و با چند گروه مختلف همکاری کرده است.

پیش از مهاجرت به آلمان مدتی سرپرست یک گروه موسیقی زیرزمینی در ایران بود و در آلمان سرپرست گروهی به نام «اینان». آخرین گروهی که با آن همکاری می*کند، گروه تپش ۲۰۱۲ است. با پیوستن او به این گروه و اجرای شعرهای سیاسی-اجتماعی*اش، تپش ۲۰۱۲ بیش از پیش مورد استقبال مخاطبان و رسانه*های فارسی*زبان قرار گرفته است شاهین نجفی از ابتدای سال ۲۰۰۹ به همکاری خود با این گروه پایان داد.

در ترانه*های شاهین نجفی، آمیزه*ای از اعتراض به حکومت مذهبی، فقر، زن*ستیزی، سانسور و اعتیاد را می*توان دید. او تلاش می*کند که عناصر شاعرانه و ادبی و اصطلاح*های فلسفی و سیاسی در ترانه*هایش حضور داشته باشند.
[ویرایش] ترانه*ها
همچنین ببینید: ما مرد نیستیم
برخی از ترانه*های شاهین نجفی:

حاجی ما آخر خطیم ترانه*ای است شامل انتقاد از تفکری که در جامعه ریشه دواند*ه*است.
فحش بده ترانه*ای است درباره فشارهایی که به وی وارد شده*است.
ما مرد نیستیم ترانه*ای است که از طرف وی به جنبش زنان ایران تقدیم شده*است.
عمو کریس تاوون داره کریس دی*برگ خواننده معروف انگلیسی زبان چندی پیش طی* سفر به ایران و برای اولین مجوز اجرای کنسرت یک خواننده غربی در ایران پس از انقلاب اینگونه می*گوید «تهران امروز از نیویورک و لندن امن تر است». این ترانه اعتراضی است به این گفته* کریس دی برگ.
بامداد برای بامداد ترانه*ای است که به یاد احمد شاملو سروده و اجرا شده*است.
آوازه خوان در خون ترانه*ای است اعتراض آمیز به یاد فریدون فرخزاد همراه با انتقاد به کشته شدن او.
حرفِ زن ترانه*ای است درباره حقوق زنان.
زندگی سگی ترانه*ای است که به انتقادی کنایه گونه از زندگی امروز ایرانیان می*پردازد.
ما شرریم ترانه*ای است در اعتراض به رپر*هایی که فقط از پارتی و ### می*خوانند. طوری که می*گوید:
پسر حاجی نبودیم که از شکم سیری بگیم چشا باز، تیز نگن یه وقت بی غیرتیم
رپ ما رپ تلویزیون تپش نیست رپ سرخوشی و آجیل و کیشمیش نیست
رپ درد و بند و زجر و زندونه اونی که اینا رو کشیده حرفمو میدونه

نجفی در قسمتی از این آهنگ نیز به انتقاد از برنامه شوک بر آمده و می*گوید:

میخواین رپ و خراب کنین بگین فقط فحشه پاش برسه میدیم ولی یه معنیی توشه
میخواین رپ و خفه کنین بگین طالبش نیست چرا چون خالتورین، خوب اینکه مشکل نیست

من خرم ترانه*ای است درباره دانشجویان و مشکلاتی که برای آنها در جمهوری اسلامی به*وجود آمده*است.
مطربان میهن فروش. این ترانه در رابطه با نکوهش موسیقی* لوس آنجلسی است.

 

بیوگرافی عرفان

عرفان در 3/آگوست/1983 در اصفهان به دنیا آمد.او از 6ماهگی یه مسافرت اجباری دور دنیا رو پذیروفت عرفان در شهر‌ها و کشور‌های مختلفی زنگی کرده  خانواده عرفان دیگر تصمیم گرفته بودند که در یک مکان یا به عبارت دیگر در یک کشور ساکن شوند و این کشور جایی نبود به جزء آمریکا.

این مسافرت‌ها و جابه‌جایی‌ها تاثیرات زیادی بر روی فرهنگ،زبان،ارزش‌ها و...عرفان گذاشته بود اما عرفان شروع به کامل کردن زبان خودکرد و در این راه تلاش فراوانی کرد.

همانطوری که در بالا گفتم عرفان تلاش بسیاری کرد و این دلبستگی او به ادبیات فارسی از او یک فرد شاعر،فیلسوف(فرهنگی و تربیتی)وسیاسی و مذهبی ساخت.ورزیدگی عرفان با آلبوم اول او به چشم می‌خورد که یک شک بزرگ برای آمریکایی‌ها بودچون عرفان خلاقیت خود را در کشمکش کردن و نقل‌وانتقال دادن مسایل در موزیک خود و کلیپ خود هنرمندانه نشان داد.

با وجود این که عرفان در دنیای غرب بزرگ‌شده است هرگز فرهنگ ایرانیان و ایرانی بودن خود را فراموش نکرده بود.

عرفان از 14 سالگی به دنبال نوشتن و خواندن ادبیات ایرانی بود او با این پشتکار توانست اشعاروموزیک خود را به صورت مخلوطی از غربی و شرقی به بیرون عرضه کند.

به علت این که عرفان همیشه درسفر بود و همیشه در جابه‌جایی بود توانسته بود از این کشمکش ها تجربه‌های بسیاری کسب‌ کندو این موضوع را به راحتی می‌توان در اشعار و موزیک او دید و  شنید و او امروزه تلاش می‌کند که هیپ‌هاپ ایرانیان را به گوش جهانیان برساند و خود را در جدول موزیک جهان بالا بکشد.

 

هم بیوگرافی هم مصاحبه...
اسم: حسین لغب: تهی
محل سکونت: تهران متولد: 1366

           

از کی رپ وآهنگ های رپ را دنبال میکنی ؟

از سال 1379 علاقه پیدا کردم به رپ و از سبک و طرز بیان جملات در آهنگ های که سبک رپ دارند خوشم اومد و دوست داشتم با این سبک بیشتر آشنا شم.

از کی شروع کردی به رپ خوندن ؟

اواخر سال 1381 من شروع کردم به رپ خوندن اما کار هامرو توخونه و برای خودم می خوندم و اصلا قصد بیرون دادن یا حتی گذاشتن آهنگ هام بر روی اینترنت نداشتم مثلا از آهنگ های رکورد شده در خونه برای خودم تا اینجای که ذهنم یاری میکنه میتونم از : عدای باحالی ـ دیس فتال ـ و... میتونم نام ببرم که میگم بازم برای خودم خوندم و پخش نکردم.

با چه کسانی توی رپ فارسی حال می کنی ؟

شایان, سامان ویلسون,حسین ابلیس, امپیزر و Rf

از خواننده های خوارجی چه کسای رو قبول داری و حال میکنی؟

Outlow , Mobb-Deep , LiLi Bow Wow , Puff Dady , B . i . G , D-12 , DMX , Tupac , Snoop Dogg

قصدت از خوندن آهنگ فساد چی بود؟

راستش خوندن این آهنگ داستان طولانی داره ولی مختصرا توضیح می دم , من اول قرار بود آهنگ « رسم بازی زندگی» رو با حسین ابلیس بخونم که به دلایل زیادی این کار انجام نگرفت و اون آهنگ حسین با Mr.Killer خوند بعد از اون کار من به حسین گفتم که بیا آهنگ فساد رو باهم بخونیم ؟ اونم قبول کرد و خلاصه این آهنگ رو ساختیم و هدف ما این بود که چون در جامعه فساد زیاد شده این آهنگ رو باهم بخونیم .

نظرت در باره ی آهنگ فساد چیه؟

با اینکه روش وقت کمی گذاشتیم ولی به نظر من کار خوبی از آب دراومد.

کمی در باره ی آهنگ های جدیدی که قصد ساختن انهارو داری برای ما توضیح بده؟

من به امید خدا دارم4 تا اهنگ می خونم که فعلا تکست ها کامل شده و در حال ساخت بیت هستیم , اسم 4 آهنگی که انشا الله تا بهمن ماه بیرون میاد به ترتیب هست:1- کل بسه 2- پیشوا (با سموک داک ) 3- نفرت ( با سون )4- بکس051 (با ابلیس) .

درباره ی آهنگ کل بسه تو ضیحات بیشتری به ما بده؟

من داشتم یک روز به آهنگ هایی از گروه های مختلف رپ فارسی گوش می دادم و قتی مقایسه میکردم با رپر های خارجی میدیدم اصلا هیچی در مقابلشون نیستیم و دلیلش هم چیزی نیست جز کلکل بیهوده میان رپر های فارسی بعد به این فکر افتادم که یک آهنگ در باره کلکل بخونم و به این قضیه خاتمه بدم خلاصه این شد که تصمیم گرفتم این اهنگ بخونم

بیوگرافی ابلیس حسین .... معروف به حسین ابلیس 4 سال است که گروه ۰۵۱ را تشکیل داده وآلبوم زیبایی را با 41 آهنگ رپ بسیار زیبا را به دنیای رپ هدیه داده است.051 ابتدا فقط یک سایت بوده که از اینور اونور رپرها برای سایت آهنگ براش میفرستادن(با توجه به اینکه سایتهیپ هاپ کم بوده )و اینا هم تو سایت 051 آهنگهارو آپ میکردن . تا اینکه ابلیس در 16 سالگی شروع به خوندن میکنه و با گروه 051 هم شروع میکنه که کد مشهد هست و ابلیس هم مشهدی هست . تو اونگروه فقط حسین خواننده تک خون بوده و عضو مهم دیگه گروه سیامک بوده . سیاه سفید هم قرار بوده بیاد که نیومده.و بعدا سیامک به سیاه سفید پیوسته و بقیه اعضای گروه هم ( آهنگساز و هم خوانها ) میرن سر خونه زندگی خودشون . ابلیس هم با گروه تهی و تتلو کار میکنه . ( به قول خودش میفته تو اکیپ تهی- تتلو ). اولین آهنگی هم که با اونا میخونه همین 1001 شب هست .(که منم خیلی دوسش دارم ) آهنگهای ابلیس عبارت اند از : انفجار 051 سرعت عمل _ Eblis Ft Slim ابتکار ما دست به دست _ Eblis Ft Slim مستر _ Eblis Ft Slim ضلعهای زندگی _ Omid Lakers Ft Eblis رپ فارس 4 پایست _ Eblis Ft Felakat عروسک بی چشم و رو _ Eblis Ft Tataloo تو مستی _ Hichkas Ft Eblis Ft Enzo نرو _ Roozbe Ft Eblis Ft Tohi 1001 شب _ Tataloo Ft Tohi Ft Eblis Ft Enzo واقعیت _ Pishro Ft Eblis Ft Ali King Ft Tataloo دیروز تا امروز _ Pishro Ft Eblis Ft Tighe Ft Tataloo توبه _ Pishro Ft Eblis رقص اندام 2 _ Tohi Ft Eblis 5 شنبه شب اصل مطلب ابلیس برگشت غرق شده _ Eblis Ft Dj Amir ایران _ Eblis Ft 2afm Ft Tohi رفقا _ Eblis Ft Mr Killer تو برای من زنده میمونی _ Eblis Ft Reza Ft karkas عشق من _ Eblis Ft Reza استیل رپ _ Eblis Ft Nergal فاز هشت _ Eblis Ft Mobham رسم بازی زندگی _ Eblis Ft Mr Killer گفتم به تو _ Eblis Ft Siamak فساد _ Eblis Ft Tohi Eblis Ft Siamak _ You Dont Wanna **** With Me Son Eblis Ft Tohi Ft Yar2 _ Daffing کتری رو گاز عمر من از دست رفتست _ Eblis Ft Felakat ماییم بکس خلاف گلوله _ Eblis Ft Tohi Ft 2afm جوون ایرانی خلیج فارس پارتی تاریخ 051 زنده میمونی راه سیاه که در ۸۰ درصد این آهنگها گروه ۰۵۱ هم هست. البته آهنگ اجتماع ما هم به زودی میاد اما فعلا یه نسخش هست که با موبایل ضبط شده . وقتی گزارشگر بی بی سی از ابلیس پرسید چرا ابلیس اون 2 دلیل آورد : 1 - از فیلم ترسناک خوشش میاد . 2 - ابلیس پشت میکروفن وسوسه های شیطانی رو دوست داره و اگه داف بیارن همونجا ... و به تازگی از خبرگزاری اعلام شده که ابلیس به گروه ۰۲۱ پیوسته و از۰۵۱ جدا شده است وقتی از خود ابلیس هم پرسیده شده این موضوع را تایید کرده است ... منتظر آهنگ ابلیس و ۰۲۱ با هم باشید... راستیییییییییییی . الآن هم ابلیس 19 سالشه و در دانشگاه ارمنستان درس میخونه . متولد 64 هست .

 


یاسر که نام هنری یاس را برگزیده است، پس از فیلم خصوصی بازیگر سریال نرگس به شهرت رسید. او با قطعه «سی‌دی روبشکن»، موفق شد احساسات بسیاری از شنوندگان را تحریک کند. بعد از انتشار این آهنگ، نام یاس بر زبان‌ها افتاد. یاس بیست و پنج ساله از شش سال پیش، رپ‌خوانی را آغاز کرد. او سه روز پس از زلزلة بم قطعه بم را ضبط کرد که تکستی کاملا احساسی و تأثیرگذار داشت. او در این آهنگ به تصویرسازی حادثه بم پرداخت. این به موقع آهنگ دادن‌ها، نشان می‌داد که او شمی قوی دارد و می‌داند کی باید آهنگ را بسازد و آن را منتشر کند تا نامش را مطرح کند. یاس، رپ‌خوانی است که تلاشی جدی برای دریافت مجوز نشان داده. او با همکاری شرکت باربد، تلاش می‌کند تا آلبومش را به صورت مجاز منتشر کند ولی تا این لحظه درخواستش در وزارت ارشاد، بی‌جواب مانده است. ویژگی مهم تکست‌های یاس، خاصیت انتقادی اوست. او با لحنی نیش‌دار و گاهی آزاردهنده، خصوصیات بد مردم را از قبیل مرده‌پرستی، اعتیاد، بی‌غیرتی و... هدف قرار می‌دهد که همواره باعث رنجش عده‌ای می‌شود. یاس معمولاً در بخش انتهایی تکست‌هایش از امید می‌گوید؛ از این که می‌توان دوباره ساخت و دوباره‌ اندیشید. بدون شک، او مجازترین رپر ایرانی است. حاشیه‌های *رپ* *رپ* در کشور ما مانند بقیة پدیده‌های اجتماعی نوظهور، حواشی‌ای فراتر از متن دارد. بسیاری از تازه‌واردهای این سبک، فقط ظواهر *رپ* مانند لباس و کل‌کل بازی‌ها و جنگ‌های خیابانی را آموخته‌اند و به مسائل مهم‌تری چون جنبة انتقادی و اصلاح‌گرایانة آن، توجه نمی‌کنند. اگر در غرب بعضی سعی کرده‌اند با این نوع رفتار و موسیقی،‌مدلی از اعتراض را به‌ نمایش بگذارند، ما با یک رفتار غیرعقلایی و غیرایرانی به تقلید از بدترین ظواهر زندگی یک عده غیرهم‌وطن دست زده‌ایم. رپ‌خوان‌ها معمولاً لباس‌های گشاد می‌پوشند. شلوار گشاد با جیب‌های فراوان، یک رکابی بسکتبال که بر روی تی‌شرتی ساده پوشیده می‌شود و کلاهی که یا تا آخرین حد پایین آمده و یا کج قرار گرفته است. گردنبندی بزرگ که حتی ممکن است گردنشان را خم کند. از دیگر زلم زیمبوهای آویزان به آن‌هاست رپرها معمولا در راه رفتن هم سر و دستشان را تکان می‌دهند و زیر لب شعرهایی را زمزمه می‌کنند. شما شاید در خیابان افرادی را دیده باشید که کلاه خاصی بر سر دارند و با رفتارشان جماعتی را به خود مشغول کرده‌اند. یکی می‌خندد، یکی تعجب می‌کند و بعضی‌ها سر تکان می‌دهند. این‌ها همان دوستانی هستند که راه رفتن خودشان را فراموش کرده‌اند. این تیپ از رپ‌خوان‌ها در حال افزایش‌اند، با فرهنگی آمریکایی که هیچ سنخیتی با زندگی ما ندارد. آن‌ها برای جلب توجه و نشان دادن رپ‌خوان بودنشان معمولا در حال درگیری‌اند. برای هر حادثة کوچکی دعوا به راه می‌اندازند و قمه‌های آماده را از غلاف بیرون می‌کشند. متأسفانه تعداد زیادی از رپرهای مشهور پرشین *رپ*، به انواع و اقسام مواد روان گردان و اعتیادآور وابسته‌اند و با افتخار از این مواد در تکست‌ها سخن می‌گویند. اما در این میان هنوز رپرهای پاکی پیدا می‌شوند که مجدانه برای رسیدن به استانداردهای دریافت مجوز، تلاش می‌کنند. آن‌ها موجب شده‌اند که سیما نیز در برخی برنامه‌هایش، حداقل برای تفنن از آهنگ‌های *رپ* استفاده کند. همان‌طور که در سریال«متهم‌گریخت» آهنگی با صدای رضا عطاران را در این سبک شنیدیم. در جشنواره امسال نیز تیتراژ پایانی فیلم «خط ممتد» به کارگردانی مانی تارخ، شعری *رپ* و با مضمون اجتماعی بود. شرکت‌های زیرزمینی: به تازگی دو شرکت که توسط رپرهای جوان اداره می‌شوند، تصمیم به پخش و فروش زیرزمینی آلبوم‌های *رپ* گرفته‌اند. شرکت دیوار یکی از آن‌هاست، این شرکت،«رادیوی اینترنتی» با همین نام را هر هفته برای دانلود در سایتش قرار می‌دهد. این شرکت، علاوه بر مصاحبه با رپرها در انجمن‌هایی به آموزش تکست‌نویسی و بیت سازی نیز مشغول است و کارشناسان آن به تحلیل موسیقی‌های منتشره و امتیازدهی به آنان می‌پردازند
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد